OPENING DER C.T. STORKSCHOOL

Een mijlpaal in de geschiedenis van Hengelo's onderwijs

Uit: De Nieuwe Hengelosche Courant, maandag 28 oktober 1929

Zaterdagmiddag is de C.T. Storkschool aan de Julianalaan officieel geopend door den burgemeester der gemeente Hengelo, Mr.G. Jansen.

Algemeen zal men instemmen met de woorden door dezen bij de opening gesproken, n.l. dat deze dag met onuitwischbaar schrift zal worden opgeteekend in de geschiedenis van Hengelo.

De beteekenis van deze nieuwe onderwijsinstelling voor onze gemeente is moeilijk te overschatten.

Immers, juist aan een inrichting op het gebied van Huishoud- en Nijverheidsonderwijs bestond in onze zich industrieel zoo snel ontwikkelende gemeente, welke tevens een zoo belangrijk landbouwgebied omvat, groote behoefte.

Wij hebben bij vorige gelegenheden, o.a. nog in ons nummer van Zaterdag j.l. gewezen op de ideeële en maatschappelijke waarde van de schenking van wijlen den heer D.W. Stork. Deze schenking vormt het fundament der stichting, en de woorden van hulde, waarvan het hoofd der gemeente in zijn warmen dank en diepgevoelde piëteit getuigende rede gewaagde, zullen een ieder uit het hart gegrepen zijn.

De openingsplechtigheid

Dat algemeen de groote beteekenis van dezen dag voor onze gemeente beseft werd, bleek wel overduidelijk uit het feit, dat bijna alle door het bestuur van de Vereeniging tot het geven van Huishoudonderwijs uitgenoodigde personen aan dezen oproep gehoor hadden gegeven. Zoo verzamelden zich tegen half drie in een der lichte, ruime bovenlokalen der school behalve het bestuur der Vereeniging, een vrij talrijk gezelschap. Aanwezig waren, naast familieleden van wijlen den heer D.W. Stork, B. en W. van Hengelo, verschillende gemeenteraadsleden, vertegenwoordigers van organisaties en commissies op onderwijsgebied, verschillende fabrikanten, die door financiëlen steun van hun belangstelling hadden blijk gegeven, directrice en verder personeel der school, velen, die bij den bouw en inrichting der school op de een of andere wijze betrokken waren geweest, enz.

Alvorens de Burgemeester de eigenlijke openingsrede uitsprak, hield de heer C.T. Stork, voorzitter van de Vereeniging tot het geven van Huishoudonderwijs, de volgende, verschillende malen door applaus onderbroken rede.

 Rede van den heer C.T. Stork

Hierbij heet ik u namens het Bestuur der Vereeniging tot het geven van Huishoudonderwijs hartelijk welkom en zeg U dank, dat U in zoo talrijken getale gehoor hebt willen geven aan onze uitnoodiging tot bijwoning van de opening onzer school.

Een speciaal woord van welkom richt ik hier tot U, mijnheer Jansen, waarbij ik U namens ons bestuur dank breng, dat U zich bereid hebt verklaard, op dezen voor onze Vereeniging zoo gewichtigen dag, bij de opening van de school een enkel woord te spreken en deze officieel te openen.

De heer Stork deed vervolgens voorlezing van enkele ingekomen felicitatietelegrammen, waaronder een van den heer De Groot, Inspecteur-Generaal van het Nijverheidsonderwijs. Ik wil den heer De Groot dank brengen, aldus spreker, voor het onderhoud, dat ik c.a. twee jaar geleden met hem mocht hebben en waarbij door hem aan mijn vader in overweging werd gegeven, om het onderwijs voor de te stichten school te baseeren op het onderwijs, zooals dat aan de landbouw-huishoudschool gegeven wordt, een advies, dat tot een zoo gunstig resultaat heeft geleid. Het spijt ons zeer, dat Mej.Smit, de vroegere directrice van de landbouw-huishoudschool in Enschede en thans adjunct-inspectrice van het Nijverhiedsonderwijs door gezondheidsredenen verhinderd is bij de opening  tegenwoordig te zijn. Aan Mej. Smit toch heb ik persoonlijk groote verplichtingen door den goeden raad en de spontane medewerking, die ik harerzijds ondervond bij het beramen van de plannen om tot oprichting van deze school te komen, en ik wil haar, ook namens het Bestuur, nog eens onzen dank overbrengen voor de waardevolle adviezen, die zijn aan ons bestuur heeft gegeven gedurende de periode, dat zij lid was van de commissie  van advies onzer Vereeniging.

 Dank aan alle medewerkers

 Het zou mij te ver voeren om hier ieder met name te noemen, die bij de tot standkoming van onze Vereenigng en de inrichting van het onderwijs ons van advies heeft gediend en zijn hulp heeft gegeven. Ik zeg allen, die daaraan hebben medegewerkt, hartelijk dank en speciaal den leden van den Raad der Gemeente Hengelo, die reeds meerdere malen blijk hebben gegeven van hun groote belangstelling voor het wel en wee van de Vereeniging en het doel, dat zij beoogt. Ik maak van deze gelegenheid gebruik, onze Vereeniging bij voortduring in hun belangstelling aan te bevelen.

Ik zou thans nog graag een enkel woord willen zeggen tot de bouwers van de school, die in het afgeloopen jaar hun tijd en hun werkkracht hebben gegeven om een zoodanig bouwwerk van de school te maken, dat deze aan alle eischen, die men aan een dergelijke school zou mogen stellen, voldoet.

In de eerste plaats zou ik willen noemen de heer Beudt, die tijd noch moeite heeft gespaard om ook de inrichting van het gebouw in alle opzichten te doen beantwoorden aan de eischen, die door het onderwijs daaraan gesteld zullen worden, terwijl hij naar mijn mening er tevens in geslaagd is, het geheel in aangenaamen vorm te gieten.

Zeker komt ook een woord van dank toe aan den heer Semler, den opzichter, die zich met hart en ziel aan de taak, die hem was opgedragen, gewijd heeft. Het drijven mijnerzijds om toch vooral met begin November de cursussen te kunnen openen en dus heden de officieele opening van het schoolgebouw te doen plaats hebben, is oorzaak geweest, dat in de komende week nog enkele kleine gebreken moeten worden verholpen, waarvoor ik bij voorbaat de clementie der bezoekers inroep.

Nu toch sprekende over den datum van oplevering der school, is zeker een woord van waardeering aan den aanemer van het werk, den heer Reefman, daarbij op zijn plaats. De strenge winter heeft ons ernstig gedupeerd ten opzichte van het tijdstip, waarop wij gehoopt hadden de school in gebruik te kunnen nemen. De heer Reefman heeft echter kans gezien om eenigszins het tijdverlies, dat wij door de wintermaanden geleden hebben, weder in te halen. Verder is het mij een genoegen er hiervan te kunnen getuigen dat de samenwerking tusschen den uitvoerder en de directie van begin tot einde buitengewoon aangenaam is geweest en de architect en ook ik persoonlijk vol lof zijn over de wijze, waarop door den aannemer het geheel werk is uitgevoerd.

Ook den verderen uitvoerders, die bij den bouw der school betrokken zijn geweest, past een woord van dank en hulde voor de wijze waarop zij ieder voor hun deel, hebben medegewerkt om, wat hun leveringen betreft, het beste te geven, dat zij konden.

Ik denk hierbij aan den heer Bramer voor het schilderwerk, de firma Gruyters en Zweerink voor de Centrale Verwarmingsinstallatie, de firma Kolenbrander voor het sanitair, de firma Lansink voor de electrische-lichtinstallatie en de firma Eshuis voor een belangrijk deel der meubileering.

Zeker is daarbij ook te waarderen, dat zij getracht hebben uit sympathie voor het doel dat de school nastreeft, hun leveringen op zoo billijk mogelijke basis te doen.

Het zou mij te ver voeren allen te noemen, die in een of anderen vorm door hun leverantie de school van dienst zijn geweest, maar wel zou ik willen constateeren, dat men allerzijds getracht heeft om ons bij de inrichting zoo goed mogelijk te helpen en op billijke condities.

 Geschenken

 Naast deze groep van medewerkers bij den bouw der school, zou ik ook een woord van dank willen richten tot de directies van de Gasfabriek en het Twentsch Centraal Station, die gratis aan onze school de verschillende toestellen voor het onderwijs ter beschikking hebben gesteld.

Ook aan de directie der Rubberfabriek Vredestein, die de bevloering van de toiletten op de bovenverdieping van de school schonk, een woord van hartelijke dank.

Naast deze meer en minder belanghebbenden bij den bouw der school, zijn er nog eenige groepen van personen, die ik wel speciaal zou willen bedanken voor de stoffelijke blijken van waardeering, die zij gegeven hebben in den vorm van geschenken aan onze Vereeniging. Ik denk hierbij in de eerste plaats aan het Comité van Hengelosche Vrouwen en Meisjes, die gezamenlijk de gelden bijeen hebben  gebracht waardoor het mogelijk was aan de school aan te bieden de 10-tallen meters gordijnen, die voor de stoffering van de schoollokalen noodig waren, en ik verzoek dan ook den dames Beudt en Damsté namens het Bestuur wel aan al degenen, die, hetzij door een geldelijke bijdrage, hetzij door het maken der gordijnen behulpzaam te zijn geweest hieraan hebben medegewerkt, onzen dank voor dit geschenk over te brengen.

Een tweede, niet minder te waardeeren geschenk is ons aangeboden door de gemeente Hengelo in den vorm van een drinkfontein met bijbehoorende verlichtingsornament, welke geplaatst is in de hal van de school. Het verheugt ons bestuur en mij persoonlijk zeer, dat de Gemeente op deze wijze uiting heeft willen gevan voor haar waardeering voor de totstandkoming van deze inrichting, waarvan mijn vader de grondlegger was. Daarbij is de school  een ornament rijker geworden, dat tot versiering van het geheel zeker belangrijk bijdraagt.

Ook de Overijsselsche Maatschappij van Landbouw, afdeeling Hengelo, bedank ik namens ons bestuur hartelijk voor de klok, die door haar goede zorgen in de hal der school is geplaatst.

Tevens zeg ik nog dank aan de schenkers en schenkster die verschillende wandversieringen cadeau gaven en aan den schenker, die de toezegging deed, gaarne te willen zorgdragen voor de beplanting van den bij de school behoorende voor- en achtertuin.

Eveneens wil ik niet onvermeld later de toewijding en het enthousiasme waarmede de directrice sedert Maarrt van dit jaar en de leraresen gedurende de laatste maand in de weer zijn geweest om alles voor het a.s. onderwijs zoo goed mogelijk te regelen en in te richten, en ik geloof hierin terecht te mogen zien een belofte voor de toekomst van onze school.

De overdracht

Ten slotte deel ik U mede dat voor den aanvang van deze bijeenkomst bij notarieele acte de schenking van het schoolgebouw is vastgelegd en draag ik thans namens vrouw en kinderen van mijn vader, het schoolgebouw officieel over aan onze Vereeniging en daardoor teven aan de geheele Hengelosche gemeenschap, daar toch het doel van onze school is, deze gemeenschap te dienen! Door deze overdracht gaat in vervulling een wensch van mij vader, waaraan hij in zijn laatste levensdagen veel van zijn gedachten heeft gewijd. Ik spreek hierbij de hoop uit, dat de verwachtingen, die mijn vader van de stichting van een dergelijke inrichting van onderwijs koesterde, zullen worden bewaarheid, en de school vele jaren haar nuttigen invloed zal doen gelden tot de vermeerdering van het levensgeluk van de velen, die van het onderwijs zullen profiteeren. (Krachtig applaus.)

 De heer Stork richtte daarna het verzoek tot den burgemeester, den heer Mr.G. Jansen, om de eigenlijke openingsrede te houden, waarna het gezelschap zich naar beneden naar den hoofdingang zou begeven, waar de burgemeester de deur zou ontsluiten om aldus de openstelling van het gebouw in feite te verrichten.

De burgemeester daan dit verzoek gehoord gevende, hield ongeveer de volgende rede.

Toespraak van den Burgemeester 

Ik heb het gevoel, alsof het dezen en genen zal bevreemden, mij op deze plaats te zien staan. Voor die bevreemding is wel eenigszins aanleiding. Immers, de eer om deze school te openen, komt naar mijn meening van rechtswege toe aan den Voorzitter van het Bestuur, wiens voorbereidend werk vandaag zijn bekrooning vindt. Intusschen, de heer Charles Stork heeft mij zijn rechten gecedeerd. Gis ik naar het motief daarvan, dan meen ik niet ver van de waarheid te zijn, wanneer ik dat zoek in de behoefte, om van meet af op deze school te drukken het merkteken, van het openbaar, het algemeen belang, dat zij beoogt te dienen.

In dienst van het algemeen belang

Geboren werd zij uit particulier initiatief. Van haar geboorte af heeft echter de gedachte voorgezeten, dat zij moest worden getrokken uit de particuliere sfeer, dat zijn er niet was om bestemd te worden voor welk privaat belang dan ook, maar dat zij had te zijn een instelling ten bate van heel de burgerij, van allen, die aan huishoud- of nijverheidsonderwijs de behoefte gevoelen. Nauw was de idee van deze school gerijpt, of contact werd gezocht met het gemeentebestuur, opdat haar opzet kon worden aangepast aan de systematische ontwikkeing van onze onderwijs-organisatie. En het is waarschijnlijk om die gedachte nog eens te accentueeren, dat mij het voorrecht te beurt valt vandaag de openingsplechtigheid te mogen verrichten.

Heb ik, naar ik hoop, U aannemelijk gemaakt, waarom in mijn staan op deze plaats geen aanmatiging mag worden gezien, dadelijk moet ik, zij het ook niet in eigenlijken zin, toch weer terugtreden om het volle licht te doen vallen op de figuur van wijlen den heer D.W. Stork.

De figuur van wijlen den heer D.W. Stork

Zich minder eigenaar dan wel rentmeester gevoelend over wat hem aan gaven en materieele goederen was geschonken, heeft de heer D.W. Stork heel zijn leven er naar getracht, om zijn persoon en zijn bezit aan te wenden voor de vermeerdering van anderer levensgeluk. En toen hij, nadenkende over het probleem, hoe beter dan tot nu toe aan jonge meisjes van huwbaren leeftijd uit den arbeidersstand, die vaak zelf fabrieksarbeid hebben te verrichten, de noodige kennis voor het voeren van eener eigen huishouding kon worden bijgebracht en hij daarmee voor zichzelf tot een oplossing was gekomen, werd de gedachte onmiddelijk omgezet in een daad en het kapitaal gefourneerd voor de stichting van een huishoudschool. Ik heb reeds gereleveerd, dat omtrent de uitwerking der plannen van stonde af voeling is gehouden met het gemeentebestuur, hetgeen er toe heeft geleid, dat in beginsel in het program der te stichten school, ook werd opgenomen het eigenlijke nijverheidsonderwijs, waardoor in vervulling ging een lang gekoesterde, maar door de bezuiniging teruggedrongen wensch.

In de plannen werden betrokken de plaatselijke industrieën. Zij vonden daar een gunstig onthaal en met niet genoeg te waardeeren burgerzin zegden vrijwel alle Hengelosche industrieelen geldelijken steun toe. Het is tragisch te weten, dat de heer D.W. Stork voor zichzelf de zekerheid heeft gehad de verwezenlijking van zijn plannen niet te zullen beleven. Troostvol zal hem de wetenschap geweest zijn, dat zijn vrouw en kinderen bereid waren voort te zetten wat hij was begonnen.

Aan de nagedachtenis van den heer D.W. Stork, aan wiens ideëele levensvisie ook komende geslachten zich nog zullen verwarmen, brengen wij dit ogenblik een eerbiedige hulde.

Van zijn familie, die met zooveel piëteit zijn taak overnam, gevoelen wij ons de schuldenaren. Wij zullen trachten die schuld te delgen door warme toewijding voor deze school, door om ervoor in te spannen, dat niets haar zal ontbreken, wat haar bloei kan bevorderen.

Een geschenk van de gemeente

Dat deze belofte meer is dan een zoo gemakkelijk geuit woord van sympathie, gemoogt, Mijnheer de voorzitter, het bewijs daarvan vinden in dit kleine geschenk, die fontein met lichtkroon, die ik, namens de gemeente, de eer het U voor de school aan te bieden. Aanvaardt dit geschenk als pand, dat wij deze school wel gezind zijn.

In een lang gevoelde behoefte voorzien

Al ligt over dezen dag een schaduw, toch mag ik hem een feestdag noemen. Onze gemeente wordt een school rijker, waarvan het gemis steeds scherper werd beseft. Zij zal, beantwoordt zij aan haar doel, allereerst het peil van het gezinsleven verhoogen door het huwbare meisje de kunst te leeren eener gezellige, smaakvolle woninginrichting, van  het smakelijk bereiden van maaltijden, van ordelijke regelmaat in en juiste verdeeling van het huishoudelijke werk, van zuinigheid in het beheer van het inkomen, van hygiënische kinderverzorging en van nog zooveel meer, dat reeds den ouden Spreukendichter de waarde eener goede huisvrouw hooger deed schatten dan het bezit van robijnen. Boerendochters zullen bekwaamd worden voor haar taak zal huisvrouw en boerin. Daarnaast zal zijn aan meisjes, die de lagere school hebben doorloopen, die vaardigheden en kundigheden bijbrengen, die in de ouderlijke huishouding nuttig kunnen worden aangewend. En ten slotte zal zij, bij voldoende animo, meisjes de gelegenheid geven, om als geschoolde werkster in specifiek vrouwelijke beroepen haar brood te verdienen. Dit alles in aanmerking neemende, beweer ik niet veel, als ik zeg, dat de beteekenis van deze school moeilijk kan worden overschat.

Voor den bloei der school zijn de uiterlijke omstandigheden zoo gunstig mogelijk. Het gebouw, waarin zij is gehuisvest, is prettig van lijn en verhoudingen, en past volmaakt bij de landelijke Tuindorp-omgeving. Haar outillering voldoet aan de strengste eischen. Het onderwijzend personeel vormt een select gezelschap. Het leerlingental overtreft demeest optimistische verwachtingen. Dat alles is verheugend. Maar om te slagen is meer noodig. Daartoe is noodig, dat de leeraressen het besef bij zich ronddragen, dat haar functie is een dienende, dat van haar gevraagd wordt het inzetten van heel de persoonlijkheid: daartoe wordt vereischt, dat de leerlingen leergierigheid en ijver betoonen: daartoe dienen de ouders zich bewust te zijn, dat aan deze school geen hechter fundament kan worden gegeven dan hun belangstelling.

Moge een goede geest vaardig worden over allen die op eenigerlei wijze bij deze school zijn betrokken. Dan zal zij worden een levende, bloeiende instelling. Dan zal zij, zooals haar stichter het heeft bedoeld, rijke vruchten afwerpen voor gezin en maatschappij. Dan zal deze dag met onuitwischbaar schrift worden opgeteekend in de geschiedenis van Hengelo. (Hartelijk applaus.)

De Rondgang

Nadat de Burgemeester zijn met groote belangstelling gevolgde toespraak had beeindigd, begaven allen zich door den zij-ingang weer naar buiten waarna de heer Jansen de voordeur ontsloot.

De aanwezigen verspreidden zich daarna door het gebouw, welke opzet, uitvoering en inrichting aller bewondering wekte.

Een beschrijving geven van het gebouw zelf, is, na hetgeen daaromtrent reeds in ons blad werd gepubliceerd, overbodig.

De woorden van lof, Zaterdagmidag gericht tot architect, opzichter, aannemer en allen die verder bij den bouw betrokken zijn geweest, waren volkomen op hun plaats. Enkele punten dienen nog even apart vermeld te worden. Allereerst treffen in de hal de portretten in glas en lood, dragende de randschriften: Charles Theodorus Stork 1822-1895 en Dirk Willem Stork 1855-1928, een treffende en kiesche hulde aan de milden schenker, die de stichting der school mogelijk maakte, en diens vader, naar wie de school is genoemd.

Links in het voorportaal, onmidelijk na het binnentreden, valt het oog op een in den muur aangebrachte plaquette, met het opschrift:

Deze school is gesticht in opdracht van D.W. Stork.

De voorbereidingen der plannen was zijn laatste werk voor het algemeen welzijn.

Het was op zijn wensch, dat de naam zijns vaders, C.T. Stork, aan deze stichting werd verbonden.

De school werd op 26 October 1929 plechtig geopend door Mr.G. Jansen, burgemeester van Hengelo (O.).

 Op de door de gemeente geschonken monumentale fontein met lichtkroon is het volgende opschrift aangebracht:

Gemeentebestuur Hengelo (O.) 1929